Tarinamme

Kaikki alkoi kirjasta ja erikoisesta tapaamisesta

Hiki valui Flemmingin otsaa pitkin, kun hän istui Kroatiassa kesällä 2008 ja luki kirjaa nimeltä Sinisen meren strategia.

Loma oli kaivattu tauko hektisestä työelämästä, jossa oli aivan liian monta matkapäivää. Flemming oli pitkään luonut arvoa muissa yrityksissä ja nyt hän halusi luoda arvoa itselleen. Hän halusi perustaa oman yrityksen, ja Sinisen meren strategia näytti hänelle tien.

Jos hän voisi ottaa olemassa olevan tuotteen ja pakata sen uudella ja eri tavalla, hän voisi mennä sinisen meren virran mukana sen sijaan, että kamppailisi kilpailun täyttämässä punaisessa meressä, jossa hinta oli määräävä tekijä.

18 vuoden kokemuksella tietoliikennealalta hän tiesi, että tuotteen oli oltava matkapuhelin. Mutta itse tuote syntyi sattumalta vuotta myöhemmin.

Tällä hetkellä hänellä oli vain nimi: Blue Idea.

”Voitko auttaa meitä?”

Eräänä kesäkuun päivänä vuonna 2009 Flemming astui kokoushuoneeseen Syddjursin kunnassa. Hänen täytyi esitellä uusi ideansa: mobiiliystävällinen verkkosivusto erilaisilla tekstiviestitoiminnoilla (silloin ei ollut yhtenäistä CMS-järjestelmää).

Tuote ei mennyt kaupaksi, koska Syddjursin kunnan mielet täytti toinenkin viestintähaaste. Naton polttoainevarasto oli kaivettu Mols Bjergeen, ja he tekivät valmiussuunnitelmia alueen asukkaiden evakuointia varten. 

”Voitko auttaa meitä tämän kanssa?” viestintävastaava kysyi.

Flemming ajatteli asiaa hetken. Jonkin ajan kuluttua hän kirjoitti valkotaululle luettelon. 

”Otetaan kaikki Tanskan puhelinnumerot ja laitetaan osoitteet isoon hattuun. Sitten sinulle annetaan eri vaihtoehtoja valita ne asukkaat, joille haluat lähettää tekstiviestejä. Tällaistako tarvitset?”

Viestintävastaavan silmät laajenivat, samoin Flemmingin. Tässä oli hänen sininen merensä. Matkalla kotiin tapaamisesta hän avasi uuden työasiakirjan ja kirjoitti otsikoksi ”Valmiushälytys”.

Kokous, jolla oli merkitystä

Vaikka Flemming oli arvokkaan palvelun jäljillä, hänellä ei vielä ollut tuotetta. Seuraavat kuukaudet kuluivat yksinkertaisen prototyypin kehittämiseen, jonka kanssa hän voisi mennä markkinoille. Mistä markkinat todella koostuivat?

Tuolloin kerrottiin tarinoita Sjællandin juomaveden kolibakteereista. Tämä sai Flemmingin tutkimaan tarkemmin sektoria, jonka kuluttajat ovat usein alttiina hätätapauksille tai suunnitelluille tapahtumille. 

Tulevien tapaamisten aikana Flemming joutui kuitenkin haasteen eteen. Asiakkaat eivät uskoneet, että ei-toivotut tekstiviestit olisivat laillisia. Onneksi Flemming osasi toistaa markkinointilain ja tietoliikennelain jopa unissaan. Hän tiesi, että oli olemassa pykälä, joka salli palveluviestit niin kauan kuin kyseessä oli sitoutunut asiakassuhde.  

Siitä huolimatta oli vaikeaa saada ensimmäisiä tapaamisia asiakkaiden kanssa. Kuinka he voisivat luottaa siihen, että Flemming pystyi todella toteuttamaan lupauksensa? 

4. marraskuuta 2009 oli siksi Flemmingille ja Blue Idealle merkittävä päivä. Hän esitteli ideansa Svendborg Vandin johtajalle, joka kokouksen lopussa katsoi häntä syvälle silmiin. 

”Luotan siihen, että pystyt pitämään sanasi. Haluamme olla ensimmäinen asiakkaasi.”

Valmiushälytyksestä SMS-Serviceen

Ensimmäisen sopimuksen myötä kehitettiin ja lanseerattiin oikea palvelu. Asiakkaat alkoivat vähitellen löytää Blue Idean, ja vuoden 2010 aikana lumipallo sai vauhtia. Blue Ideasta tuli vakiintunut yhteistyökumppani, ja myös kunnat ja taloyhtiöt alkoivat nähdä Blue Idean hyödyt. He eivät silti uskoneet, että palvelu soveltuisi siivoukseen, portaiden pesuun, remontteihin ja asukaskokouksiin. Siksi palvelun nimi muutettiin SMS-Serviceksi.

Nyt Blue Idea oli löytänyt oman segmenttinsä ja tarkoituksensa: auttaa vesi- ja sähköyhtiöitä, kuntia ja taloyhtiöitä kriittisissä tilanteissa, joissa tarvitaan nopeaa ja tehokasta viestintää asukkaille.

Muutaman seuraavan vuoden aikana Blue Idea keräsi suuren määrän onnellisia ja tyytyväisiä asiakkaita. Flemming ei kuitenkaan halunnut laajentaa asiakassegmenttejä kasvupyrkimyksistä huolimatta. Hänelle suurin arvo oli erikoistumisessa muutamiin segmentteihin. Sen sijaan hän kohdisti katseensa Ruotsiin.

Skandinavian markkinajohtaja

Tämän täytyy olla kohtalo, ajatteli Flemming seisoessaan ruotsalaisen asiakkaan pääkonttorin edessä Tukholmassa vuonna 2012. Sisäänkäynniltä hän näki katukyltin, jossa luki: Fleminggatan. Hän oli pitkään pohtinut, voisiko tekstiviestipalvelu luoda Ruotsissa samanlaista arvoa kuin Tanskassa. Nyt hän päätti selvittää asian.

Seuraavina viikkoina Flemming ajoi pitkin ja poikin Ruotsin maanteitä. Hän huomasi nopeasti, että yleishyödyllisten palveluiden sektori oli monessa suhteessa samanlainen kuin Tanskassa, ja ennen pitkää SMS-Service otettiin käyttöön Ruotsissa.

Sen jälkeen Blue Ideassa on tapahtunut paljon. Meillä on tällä hetkellä 15 työntekijää, olemme avanneet yrityksen Suomeen ja vuonna 2021 Flemming myi 70 prosenttia yrityksestä VækstPartner Kapitalille. Yhdessä meillä on visio siitä, että Blue Idea on palvelumme markkinajohtaja kaikissa Pohjoismaissa.

Kasvukivuista huolimatta olemme säilyttäneet sen pienen yrityksen hengen, josta koko seikkailu alkoi. Emmekä koskaan kasva sellaisella vauhdilla, joka vaarantaa arvojamme olla tavoitettavissa, palveluhenkisiä ja luotettavia.

Koska kyse oli ja on yhdestä asiasta: parhaan palvelun tarjoamisesta asiakkaillemme, jotta he voivat tarjota parasta palvelua asukkailleen.

Haluatko SMS-Servicen esittelyn?

Me Blue Idealla olemme valmiita auttamaan sinua ja tiimiäsi.